Blog ini adalah berunsur bebas, tiada tekanan dari mana-mana pihak dan tiada Pembiaya. Sesiapa sahaja ahli UMNO Bahagian Ayer Hitam boleh menyumbang artikal demi Agama Islam, Bangsa dan Generasi kita.

MARI SYAHADAH

KEPERCAYAAN KEPADA tuhan. KEPERCAYAAN KEPADA ALLAH S.W.T. Wahai rakan-rakan yang belum MUSLIM. Tahniah kerana belajar menyebut nama ALLAH dan marilah sama-sama menyertai agama suci serta mengucap dua kalimah syahadah dan jadilah MUslim sejati. Ketika itu tulislah nama ALLAH sebesar mana yang kamu suka dan sebutlah sekuat mana yang kamu suka. MARI MENGUCAP. ByM69

Sunday 26 September 2010

Pesta Tanglong...KeSELESAan berbudaya di Malaysia.

Pesta Tanglong 1 Malaysia
Anjuran MCA/BN Bhg Ayer Hitam
Tarikh 25 .9.2010
jam 7.30 malam
Di Padang Majlis Daerah Yong Peng.Barisan Pemimpin Masyarakat dan BN Parlimen Ayer Hitam.Tarian dari pelajar SRJKC 2 Yong Peng.
Apa maksud di sebalik Pesta ini..
Tanglung (yang berasal dari perkataan bahasa Kantonis: 肺唐 Táng Lung) merupakan sejenis alat pelindung yang melindungi lilin dari tiupan angin ketika berjalan pada waktu malam. Ia merupakan salah satu benda penting dalam kebudayaan Cina dan telah menjadi salah satu unsur kebudayaan masyarakat Cina semenjak tahun 250 SM lagi.
Asal-usul terawal
Ada banyak kepercayaan berlaian tentang asal-usul Pesta Tanglung. Tetapi satu perkara pastinya adalah bahawa ia berkenaan sesuatu dengan perayaan dan menuaikan hubungan positif di antara orang, keluarga, semulajadi dan makhluk lebih tinggi yang mereka memberpcayai bertanggung jawab untuk membawa/mengembalikan cahaya tiap tahun.

Satu legenda memberitahu kita bahwa ia adalah suatu waktu untuk menyembah Taiyi, Tuhan Syurga dalam zaman kuno. Kepercayaan itu adalah bahawa Tuhan Syurga mengawal takdir dunia manusia. Dia telah mempunyai enam belas naga di beknya dan memganggil dan dia berkeputusan bila hendak memberikan kemarau, ribut, famine atau pestilence terhadap manusia. Bermula dengan Qinshihuang, maharaja pertama untuk menyatukan negara, kesemua maharaja memerintahkan upacara hebat sekali tiap tahun. Maharaja akan meminta Taiyi untuk mebawa cuaca yang menggemarkan dan kesihatan baik padanya dan rakyatnya. Maharaja Wudi dari Dinasti Han mengarahkan perhatian khas pada upacara ini. Pada 104 SM, dia mengumumkannya sebagai salah satu perayaan yang terpenting dan upacara akan menahan sepanajng malam. Mereka menbersihkannya pada waktu pagi. (Photo By SUB Halid Saat)Sumber berita By M69.

0 comments: