Blog ini adalah berunsur bebas, tiada tekanan dari mana-mana pihak dan tiada Pembiaya. Sesiapa sahaja ahli UMNO Bahagian Ayer Hitam boleh menyumbang artikal demi Agama Islam, Bangsa dan Generasi kita.

MARI SYAHADAH

KEPERCAYAAN KEPADA tuhan. KEPERCAYAAN KEPADA ALLAH S.W.T. Wahai rakan-rakan yang belum MUSLIM. Tahniah kerana belajar menyebut nama ALLAH dan marilah sama-sama menyertai agama suci serta mengucap dua kalimah syahadah dan jadilah MUslim sejati. Ketika itu tulislah nama ALLAH sebesar mana yang kamu suka dan sebutlah sekuat mana yang kamu suka. MARI MENGUCAP. ByM69

Saturday 10 July 2010

Bebas?..atau Ba..yes

"Lebih bebas secara perbandingan"
Tidak dinafikan bahawa ruang liputan (kuantitatif), malah kandungan berita (kualitatif) dalam akhbar bahasa Cina lebih "seimbang", jika dan hanya jika dibandingkan dengan akhbar arus perdana tempatan bahasa Melayu/Inggeris, yang dikuasai oleh parti pemerintah. Bagaimanapun, "kebebasan" yang dinikmati ini ada latar belakangnya.

Secara tradisionalnya, biarpun akhbar bahasa Cina tertakluk kepada akta yang mencengkam kebebasan, malah dimiliki tycoon yang rapat hubungannya dengan pemerintah, tetapi tetap bersifat kritikal terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN). Faktor bahasa mungkin antara puncanya, di mana kandungannya tidak dipantau sepenuh kerana tidak ramai pegawai kerajaan yang fasih bahasa Cina.

Artikal ini di petik dari MERDEKA RiView.
Sudah terlambat,Sebelum terlambat dan tidak akan TERLAMBAT, aku memang sokong saranan Kerajaan dan Menteri pendidikan Dan Timbalannya Y.B. Dr. Haji Mohd Fuad Bin Zarkasi (sahaja) atas saranan pendidikan bAHASA mANDRIN di ajar di Sekolah Kebangsaan.Satu cetusan Idea yang sepantutnya di segerakan. Ambilah iktibar apa yang di coretkan dalam WEB Merdeka Riview tersebut, jelas ada benarnya. Kalau DAP dan kaumnya,membenci dan jijik tulisan JAWI kita amat setuju, biarlah si Luncai terjun dengan Roketnya dari Bulan Merah (macam cerita Shewolf).>(Pajak Gadai seperti ini..(TELAH) banyak berjasa kepada orang kampong..yang memajak barang kemasnya utuk menyara anak Menuntut Ilmu..sebelum adanya Biasiswa, bersyukurlah sekarang..wahai anak Melayu..jangan mengigit jasa Ibu bapa mu) Siapa yang memang akan rugi bila membenci tulisan jawi..apatah lagi Masuk jawi. Maka sempena Israq-Mikrajz ini..marilah kita sama-sama ber"Ikraq". Bersatulah di Bawah satu payung..(UMNO)agar sentiasa kta di Rahmati Allah SWT. Aku berbangga andainya AnakKu, AdikKu,Aku dan BangsaKu berupaya Tulis, Baca serta fasih berbahasa mandrin.
(Tui Pu Chi/Ngapuro) ByM69

0 comments: